• Jasper

tofu-peer pannenkoeken

Bijgewerkt: jan 31


Bestaat er een betere manier om het weekend in te luiden dan met pannenkoeken? Het internet staat vol met pannenkoekrecepten, maar ik miste nog een gezondere variant. Deze tofu-peer pannenkoeken zijn niet alleen lekker, ze zijn ook heel voedzaam o.a. door het gebruik van zijden tofu. Zijden tofu is zo’n mooi ingrediënt maar nog niet heel bekend in Nederland. Toen ik onlangs de tofu afrekende, kreeg ik de vraag of rupsen ze hadden gemaakt. Neen dus. Zijden tofu is een vorm van tofu die meer water bevat en een meer roomachtige smaak heeft. Het zit bomvol eiwitten en maakt de pannenkoekjes extra luchtig. Helaas verkopen de grote supermarktketens nog geen zijden tofu (alleen reguliere tofu), maar bij de toko in de buurt hebben ze dit ingrediënt meestal in de schappen liggen! Peren zijn dan weer een nationale trots. Nederland heeft het ideale klimaat voor deze zoete, vezelrijke lekkernijen. Ten slotte bevat dit recept geen zout en geen toegevoegde suikers en maakt het gebruik van volkoren meel. Helemaal kidsproof dus!




Wat heb je nodig voor 12 pannenkoekjes met een diameter van ongeveer 10 cm?

Ingrediënten:

  • 3 kleine of 2 grote peren

  • 400 g zijden tofu

  • 400 ml ongezoete (amandel)melk

  • 1 eetlepel (wijnsteen)bakpoeder

  • 250 g volkoren (haver)meel

  • Eventueel: plantaardige olie, bijvoorbeeld koolzaadolie

Keukenmaterialen:

  • Snijplank

  • Keukenmes

  • Handmixer (of garde)

  • Twee grote kommen om te mengen

  • Koekenpan met anti-aanbaklaag

  • Soeplepel

  • Pannenkoekspatel of bakspaan

  • Bord

Instructies:

  1. Was de peren, verwijder het klokhuis en snij in blokjes.

  2. Blend en meng met een handmixer de melk met de tofu en de peer blokjes totdat je een egaal geheel hebt.

  3. Meng in een andere kom het meel met het bakpoeder.

  4. Nu gaan we beide mengsels bij elkaar voegen. Voeg niet direct de volledige melkmix bij het het meel mengsel, anders krijg je klontjes. Wissel dus toevoegen en mengen af, totdat je een glad beslag krijgt.

  5. Verwarm de koekenpan op matig vuur. Gebruik eventueel een klein beetje olie als je denkt dat je pan te snel plakt. Breng met een soeplepel wat beslag in de pan. Hoor je geen gesis wanneer het beslag in aanraking komt met de pan? Dan is je pan onvoldoende warm. (De eerste twee pannenkoekjes mislukken altijd, dus geen paniek!)

  6. Bak de pannenkoek voor 2 tot 3 minuten aan de eerste zijde (of totdat je bubbels begint te zien over het grootste deel van de oppervlakte). Draai daarna de pannenkoek om en bak de andere zijde voor ongeveer 2 minuten. Eet smakelijk!

Overig:

  • Elke keer als ik pannenkoeken maak duurt het langer dan verwacht. Daarom voer ik stappen 1 tot en met 4 meestal de avond daarvoor uit. Het beslag bewaar ik dan gewoon een nachtje in de koelkast. Je kan de pannenkoeken ook allemaal volledig van tevoren maken en dan een dag of twee in de koelkast bewaren. Op die manier kan het eetfestijn beginnen zodra je wakker wordt!

  • Met deze pannenkoek kan je zowel de zoete als de hartige kant op. Mijn favoriete toppings zijn aardbeien, blauwe bessen of pindakaas. Of de pure baby foods appel wortel kaneel variant, heerlijk! (Let op met blauwe bessen en grove stukjes pindakaas bij de allerjongsten in verband met stikkingsgevaar.)

  • De pannenkoeken zijn geschikt vanaf 1 jaar.

schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang €2 korting bij je eerstvolgende bestelling in onze webshop

volg ons op social media

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

© 2019 pure baby foods | privacy verklaring | cookiebeleid | Amsterdam, Nederland